Namazda yapılan 5 HATA!


NAMAZDA
DOĞRU BİLİNEN YANLLAR

      📌Düzenli namaz kılan bir mü’minin kendi namazına yetecek asgarî fıkhi donanıma sahip olması gerekir. Kişi bunu temin etmediği sürece telafisi yıllarına mâl olacak hataları tekrar edecektir🍁
                Memleketimizde artık namazda yaygın hale gelmiş birkaç hatayı ve doğrusunu aşağıda ifade edeceğiz.

1-Cenaze namazının son tekbirinde ellerin vaziyeti
🔖Cenaze namazının son tekbirinden sonra selam verirken ellerin bırakılması esnasında insanlar arasında pek yaygın hale gelmiş bir usul hatasıdır bu madde…🌸

☝️Şöyle ki: Cemâatten bazısı iki tarafa selâm verip sonra ellerini salıvermekte, bir kısmı da, sağına selâm verirken sağ kolunu, soluna selâm verdiğinde de sol kolunu bırakmaktadır.💧

📘Bu uygulamanın her ikisi de yanlıştır. Yapılan hata, her ne kadar namazın sıhhatine mâni bir yanlışlık değilse de, doğrusu; son tekbir alınınca eller bırakılır, sonrada sağa ve sola selâm verilir. (1)🌷


2-Namazda dil ile niyet mevzusu
📑Namaza son anda yetişerek yanınızda nefes nefese bir takım kalıp cümlelerle niyet eden, sonra bir hışımla tekbir alan insanları görmüşsünüzdür. Huşuyu bozduğu için benim çoğu kere rahatsız olduğum bir durumdur.📝

✍️Evvela şunu tespit etmek gerekir ki Efendimiz (s.a.v)’den, ve sonrasında sahabe ve tabiinden böyle bir niyet şekli bildirilmemiştir. Yani onlar dil ile niyet etmezlerdi. Belki namaz için kalktıklarında ağızları hiç kıpırdamadan tekbir alırlardı. Bu itibarla “dil ile namaza niyyet bid’at’dır”  diyen âlimlerimiz vardır.🦋

🎗️Bununla beraber kalbi toparlamak için böyle bir yola başvurmanın, dalâlet manasında ki bid’at değil, belki bid’at-ı hasene olacağını söyleyen kitaplarımız da mevcuttur.📗

📚Şu halde farz olan niyet, kişinin hangi namazı kılacağını bilmesinden ibâret olacağından, yapılabiliyorsa kalben niyyet etmek gerekir. Yok, alışılanın dışına çıkılamıyorsa da kendi işiteceği kadarı ile iktifâ edip, işi yanındakini rahatsız edecek raddeye vardırmamak gerekir.🌹

Şunu da ifâde etmek gerekir ki dil ile niyet eden kimseye kalbi eşlik etmiyorsa, bu namazın sıhhatine mânidir. (2)

3-Namazda Selam verirken yapılan hata
     
     🕌Genelde Cuma ve bayram namazlarında fark ettiğim namaz davranışlarından dır bu
📎Çeneyi göğse yaslayarak sağına ve soluna selam vermek

🖍️Ekserî düzenli namaz kılmayanlarda görülen, ve nerden icap ettiğine  anlam veremediğim bir selam şeklidir…🎀

📍İşin özü, selam esnasında yüz kıbleye müteveccih bir şekilde başlanır, aynı minval üzere sağa ve sonra da sola selam verilir.

Namazda Selam, Hanefî, Şâfiî ve Hanbelî mezheplerine göre kişinin arkadan yanağı görülecek biçimde başını sağa ve sola çevirmesidir. Ayrıca Şâfiî ve Hanbelîlere göre selâm sözünü söylemeye yüzü kıbleye dönük halde başlamalıdır.✅

4-Namaza Yetişmek için koşmak
🏃Cemaate erişmek veya ruku’daki imama yetişmek için telaşlı şekilde koşmak da yaygın yapılan hatalardandır.🥇
🕋Bu efendimizin sünnetinde tavsiye edilen bir hareket değildir. Koşmadan gelip, cemaate telaşsız yetişmeye çalışmalıdır. Hadis-i şerifte bu konuda özellikle ikaz vardır.
“Namaza giderken sükûnetle, vakarla gidin; yetiştiğinizi kılın, yetişemediğini de kaza edin!” buyrulmuştur.
🙏Bu itibarla namazın heybetine mani olacak bu tür davranışlardan kaçınmaya özen göstermek gerekir.📌

Buna ilâve olarak, namaza sonradan yetişen kimsenin imama uymak için secdeden kalkmasını beklemek de usûl değildir. İşin doğrusu yetişilen rükunda imam ittiba etmektir.

5-Farz kılınırken sünnetle meşgul olmak / Cemaat hazır olunca münferit namazın bozulması 
      🔖Cemaat hazır olduğunda bir başkasının diğer tarafta başlamış olduğu sünnet veya farz namaza devam etmesi de namazın sıhhatine mâni teşkil eden hatalardandır.🎗️
               
   📚 Fıkıh kitaplarımızın bu hususta ki izahları şöyledir;  bir musalli kendi başına namazın farzına başlamışken diğer tarafta bir grup, cemaatle namaza başlasa, bu kişi başlamış olduğu namazı bırakıp ona tabi olacaktır.🌸

📋Bunun usulü o dur ki; henüz ruku’ya gitmemişse namazı direkt keser imama uyar, yok, bir rek’atı tamamlamışsa 2 rekatta selam verip imama uyar. Bu kıldığı namaz da kendisi için nafile sayılır.
                Bu hüküm vaktin sünnetini kılarken farza başlandığı durum da da geçerlidir.(3)☕

                                             

(1) Rûh'ul-beyan c. 3 s. 498-- İslâm'da Cenaze s. 14
(2) Reddül Muhtar-Mezahib-i erbaa-Mektubât C.1-M.186
(3) Ni’met-i İslam

1 yorum: